tiada hijab antara aku dan tuhanku

dalam kesibukan waktu yg tak pernah berkejar-kejaran dgn aku,terlintas utk menulis ttg doa dan harapan pada Tuhan iaitu Allah.aku x tahu atau mungkin x sedar apabila aku mencari kekuatan dan ketenangan itu aku x mencari dari sumbernya.tatkala kesedihan merundung hati,aku sibuk2 berusaha mencari hiburan dan keseronokan dgn bershopping dan melayari youtube.kerap kali ini memberi aku kelupaan yg sekejap kepada masalah aku.aku bahagia seketika.namun,hakikatnya,hati masih resah.maka,tersebutlah satu cerita di sebuah kampung yg jauh diceruk kg new zealand,seorg budak perempuan memerhatikan seekor ayam mematuk2 mencari cacing.dilihatnya juga seekor lembu meragut rumput.bapanya pua sedang mebanting padi.ibu pula mengutip batam dan kangkung dibatas2 yg tersusun rapi.setelah 2 jam memerhatikan semua ini,dia cepat2 menghampiri ibunya yg masih sibuk menggembur tanah.lalu dia berkata,"Ibu,ibu,nampaknya kita ni macam makan apa saja dr tanah.kita ini dijadikan dr tanah bukan?sebab itu kita suka makan tanah."dia membuat hipotesis awal.ibunya tersenyum, "Apa yg adik kata itu betul.tapi,kalau kita perhati betul(yakni guna hati) semuanya Allah ciptakan. tubuh badan kita mmg dr tanah, sebab itu ia akan suka kepada sumbernya iaitu tanah, tapi roh kita dr mana?
"hmmm, Allah la kan ibu?"
"betul tu.maka ruh kita suka kepada tempat asalnya.suka sumbernya.oleh iu,jika adik rasa sedih atau ada masalah,roh adik kena mencari sumbernya iaitu Allah.dan Allah turunkan Al-Quran utk roh kita.sebagai hadiah dr Allah."
"Allah ni sgt baik kan ibu.semua benda Dia bagi.saya syg Allah,ibu...". ok saya syg Allah juga.moral of the story,carilah Allah dgn apa juga cara.pasti kita akan merasai tiada aap yg menghalangi kita dgn-Nya.semoga semua org beroleh manfaat. this is sister siti reminding u, in case u forget...

Comments

Popular Posts