setiap perkara y berlaku ada hikmahnya

hari ini mungkn menjadi hari paling bermakna dlm hidupku.sekalipun progress belajar masih lambat namun pelbagai perkara yg berlaku menyebabkan aku terasa hati terisi. aku menghabiskan masa selama 4 jam dlm AGM persatuan malaysia di uni kesayanganku ini.selama 4 jam ini aku memerhatikan setiap satunya perkara yg terjadi.seolah2 melihat television di mana kita tidak terasa kita sebahagian dr cerita yg tersiar.aku sendiri takut melihat drama yg terjadi. seolah2 aku tersepit antara matlamat dan usaha.aku tahu aku tidak mampu mencapai logam2 yg berkualiti andai aku meng'exclude' kan diri dr segala apa yg terjadi di universiti. maka, aku membuat keputusan utk menyertainya sekalipun objektifnya tidak bertepatan dgn prinsip dan objektif hidupku.
apa perkara yg lebih menarik.sekembalinya dr agm tersebut,aku singgah sebentar di surau uni. tetiba aku terdengar suara yg sedang mengajarkan sesuatu di balik langsir( ie tempat brothers) aku pun senyap mendengar.mereka sedang bercakap mengenai Rasulullah s.a.w. aku ingin dgr tapi curious juga mereka ni tgh buat circle ke? dgn selamba aku pun pg bertanya pada seorg bro yg kebetulan ada kat library..
aku: ehm.ehm..assalamualaikum,__________________...
bro:w'slm.
aku: can i ask u something? did the brothers having a circle or something like that now?because i heard...(x sempat nak habiskan kata2)
bro: ya, actually today is a birthday of one of my friends.so, i ask my teacher can i celebrate his birthday. n my teacher said it is better for u to have a birthday by remembering Allah. n today we are discussing about what is the most significant thing about Rasulullah which is so dear to us....
Aku: owh.that's very good.
bro:ya, maybe sisters can have it too...

Ayat2 yg aku guna ni xle betul sgt.of course bunyi cam manglish sebab aku yg tulis.dia british la.but, sgt bagus.n sgt kagum.x terpk nak adakan sambutan hari lahir dgn berkongsi cerita dan mengingati Allah.insyaAllah boleh dipraktikkan.

malah kami setelah pulang ke rumah, masih membincangkan perisiwa2 yg terjadi hari ini.tapi, ayat yg paling best yg diucapkan ketika aku enggan makan sekali bersama teman2 ialah
siti, u taknak sama2 mengukuhkan ukhuwah ke?
mase tu aku senyum je.dah lewat dan perut dah penuh.akalu tak nak je makan sama2 dlm pinggan yg agak sederhana besar tu.seronok makan sama2.next yr kena beli dulang plak.boleh makan dlm dulang selalu.bestnyeeeeeee!!!! harus merehatkan diri...sudah kepenatan....

Comments

Popular Posts