i thot i'll be ok...

raya...pelbagai rasa pada hari raya.ada manis,ada masam,ada pahit,ada tawar,ada masin.mungkin juga tiada rasa.kerana hari raya bagaikan hari-hari yang lain juga.bagi saya raya itu manis,kadang-kadang disulami rasa masam-masam sedikit.sewaktu kecil saya memang suka raya.sebab boleh main bunga api,boleh main mercun,boleh dpt duit raya.bleh pegi rumah orang dgn kawan-kawan.boleh pegi kutip kemunting.macam-macamlah masa raya yang saya suka. saya suka suasana pagi2 yg mak abah kejut kami yang malas nak mandi pagi.saya suka dengar takbir raya yang sayup2 dari masjid di kampung.saya suka tengok suasana orang berjalan kaki ke masjid dgn baju raya,kdg2 kain pelekat dan telekung.saya sangat sukakan suasana itu.saya suka tgk budak2 berlumba-lumba pergi solat raya di masjid kerana lepas tu dapat duit raya.saya suka tgk semua org tersenyum di pagi raya.saya suka dgr cerita makcik2 saya yang tak tidur malam kerana nak siapkan lemang,ketupat dan rendang. saya suka dgr pakcik makcik dan anak-anak2 mereka kecoh2 di pagi hari mencari butang baju, kancing seluar dan songkok kopiah. saya suka dgn suasana raya itu..
tapi, saya tidak pasti adakah itu penghayatan raya bagi diri saya.saya kecewa apabila saya sudah besar,saya tidak lagi melihat raya sebegitu ceria.apabila raya,saya terkenangkan betapa saya harus bermuka manis setiap masa,mengikut emak dan abah melawat rumah2 saudara mara.raya sudah tidak sama lagi feelnya.menantikan hari raya hanyalah menantikan cuti untuk pulang ke kampung.sekarang kampung juga bukan lagi kampung.semuanya konkrit.bosan.
raya kali ini?agak terkejut kerana merancang untuk beraya pada hari sabtu.rupa2nya raya jatuh pada hari jumaat.sempat solat raya,ahamdulillah.sy x marasakan raya saya terlalu manis tahun ni.ada pahit2 sedikit.rasa kelat2 buah.expectation x sama dengan rasa isi dalam yang sebenar.ia tetap manis,cuma kelat2 sedikit.saya tidak ke mana-mana,hanya memenuhi jemputan orang sekitar warwick,coventry.itupun hanya mengikut kawan.kalau sy nak pergi sendiri,mungkin tidak.kadang-kadang,saya merasakan saya ingin duduk di rumah sahaja pada hari raya.merefleksi diri sendiri dan menginsafi diri.mengenangkan kemabli ramadhan yang berlalu.saya pasti merindukan ramadhan kerana suasana selepas ramadhan sudah tidak sama lagi.tiada lagi sahur,solat subuh berjamaah,iftar, solat maghrib ,isyak dan terawih berjamaaah.wlpn selalunya mata sy hanya separuh waktu terawih, sy masih sukakannya.sy ingat sy akan melalui raya ini seperti tiada apa-apa.itulah plan sy,namun yg terjadi sebaliknya.terasa ingin pergi ke buan-itulah saya,sentiasa mahu lari dari masalah.saya ini semakin jahat selepas ramadhan.emosi yg tidak terkawal.selalu marah dan selalu bad mood.entah apa yg tidak kena.sy ingat sy tidak akan sedih raya ini,malah, saya ingat saya takkan rindu pada raya ini.sy tidaklah sedih dan rindukan family saya,cuma saya sedih dan rindukan suasana raya yang menggembirakan suatu ketika dulu.saya sedar,sudah lama saya tidak ke kubur,mungkin sebab itu hati saya keras begini... saya sedang sakit gigi?gusi+ulser.saya dah x tahan lagi.rasa mahu ambil pil tido dan tido je.sakit sgt ni.rasa rahang nak terjatuh bila sujud.tapi saya ada byk kerja.saya kena siapkan juga kerana org takkan terima alasan saya yang sakit gigi-maybe ada gigi bonsu yang mahu tumbuh...

Comments

Popular Posts