johor menangis?


seharusnya aku bersyukur kerana masih diberi kehidupan dgn kemanisan iman dan islam.hari-hari yg berlalu terlalu cepat.aku menoleh ke belakang melihat kembali jejak2 kaki yg aku tgglkan,usaha2 aku dlm mencita kejayaan dlm degree dan kata2 baik dan burukku yg menyentuh hati2 yg menjadi teman2ku. aku menitipkan nasihat utk diriku dan rakan2ku-di mana kita?siapa kita?utk apa kita hidup? semalam merupakan hari yg amat buruk di seluruh dunia. cuaca yg tidak menentu-very bright day masa winter?dlm hati timbul bibit perasaan yg aneh.sukar ku ungkapkan.susah utk dilafazkan.bicaraku lewat ptg semalam- "*nama* kau rasa apa yg aku rasa?" soalan ini biasa ku hamburkan pada teman2 serumah. tapi,biasanya, soalan ini terisi dgn jawapan2 yg bermacam2. dan adakalanya, inilah cara menyeluk ke dalam seharian hidup mereka. ya, persoalan itu dibiar x berjawab. malah,tatkala kami pulang dari usrah, kami dihidangkan dgn video yg sgt menyentuh hati. lagunya simple,kata2nya menusuk hati. katanya(pembuat video)... sedang kita sedang sibuk mengislah diri, kita biarkan mereka terkapai-kapai,tinggalkan mereka.siapa mereka ini? sebahagian masyarakat yg lupa tggjwb mereka pada Allah-menagih dadah,merempit, socially confused seperti 'gothic'. salah kita?mmg salah kita. kita terlalu mudah hilang dan hanyut dlm kesenangan dan kehiburan yg mengambil masa separuh dr hidup kita. pernahkah kita betul2 gembira setelah menghabiskan dgn wayang2 yg sgt kurang pengajarannya? malah sempat mencari dan mengagihkan masa utk menonton siri-siri yg panjang. tetapi menariklah,siti! ujar mereka selalunya. tidak dpt ku nafikan seronok dan kegembiraan yg seketika itu. kita mmg perlukan hiburan.tapi,hiburan yg terbentang ini sudah terlalu byk dan terpesong. hiburan itu telah menjadi tunjang hidup kita sebagai remaja,tanpa kita sedari ia mnyelimuti dan mengongkong hidup kita supaya tertarik padanya. aku ingin melakukan sesuatu utk masyarakat kita.tapi aku tahu, ini bukan kerja on-off. bukan sekali-sekala jenguk. perancangan panjang. perlu teliti dan halus. kita menghadapi pelbagai mcm masyarakat. pelbagai sebab dan alasan utk kita jawab.sanggupkah aku?diri sendiri yg sgt rapuh ini perlu dikuatkan. malah,ilmu yg masih seciput ini perlu diluaskan dan didalami. selagi keimanan dan semangat itu ada, pasti segalanya boleh terlaksana. aku melihat apa yg mampu utk dibuat dgn kudrat dan ilmu yg sedikit. ingin kukumpulkan teman seperjuangan,namun siapa? pasti ada,kutahu. sekarang adalah masa utk memberi kesedaran kepada yg mahu mendengar dan menerima. yg ingin kembali kepada islam yg syumul. tegakkanlah kalimah lailahailallah selagi mampu. semoga Allah melimpahkan belas kasihanNya pada hamba yg baru tersedar dari tidur yg lena.

Comments

Popular Posts