berat

hari semalam baru shj meraikan satu lagi pemergian seorang teman.sekalipun tidak suka,inilah sunnahtullah.pergi dan dtg silih berganti.sayu rasanya mengenang kembali pertemuan kami dahulu.di dalam kesayuan hati,sy pulang ke warwick dengan semangat meneruskan kerja-kerja yang terbengkalai sepanjang pemergian saya.tetapi,sy sgt letih.tertidur sebentar selepas maghrib sementara menunggu isya'. flat sy senyap.flatmates masih belum pulang.sy sedar ketika mereka memanggil untuk makan.sy ke bilik untuk mandi dahulu[kenapa cerita satu persatu nih].dan,dan saya keluar,semua sudah selesai makan.lantas sy menjemput kwn sy yang x makan after 6 utk menemani sy makan.dia join sekali since dah alang-alang teman sy makan.
byk cerita dia.byk yang mengujakan, tetapi ada yang menyebabkan saya terdiam shj.mengangguk lemah,dan menggelengkan kepala. astaghfirullah! itu sahaja yang bermai dlm fikiran sy.sy cuba mmeberi alasan supaya sy berfikir baik2 sahaja.namun,yang jahiliyyah tetap jahiliyyah walau apa pun alasan ia berselindung.sy lemas.sy merasa berat.ya Allah,mereka ini tidak tahu,tidak faham.inilah tanggungjawab org yang seakidah mereka menyampaikannya.bagaimana?
bagaimana ya?sy berfikir.hingga sekarang masih belum berhenti berfikir.sy perlu berfikir dan bekerja keras untuk ini.sy x mahu disoal di akhirat nnt.sy tiada alasan di hadapan Allah nnt.teringat kata-kata kawan sy yang bercerita ttg islamic finance talk yg dia hadiri semalam. scholar(juga utk finance) berkata,if practitioner sign standards or any documents,they only have to deal with human and bring to court,but,if we(the scholars) sign the it,we have to face Allah n maybe going to hell if we break it. hey,ini bukan perkara main2.ini bukan perkara kecil.sy ingin jadi seperti Dr Daud-hebat dlm islamic jurisprudence dan hebat dlm finance juga.boleh jai rujukan dan menyumbang kepada ketamadunan islam.sy nampak jalan sy dlm masa 20 tahun.sy sudah menandakan check point utk sy lalui.insyaAllah akan berjaya.
berat sy untuk katakan,tetapi sy berusaha utk kebaikan semua.maafkan sy nadai tingkah laku sy bisa menyakitkan hati malah melukakan perasaan.saya mahu meminta maaf.andai sy punya peluang bertemu mereka...

p/s:saya diberi satu blog yang best.menarik untuk melihat ke dalam hidup seseorang.saya kagumi dia,bukan senang untuk duduk di kota london sana dan masih kukuh dengan kefahaman islam dan dakwah.

Comments

Popular Posts