every little things

alhamdulillah sy masih berpijak di bumi Allah utk mengutip amal sebagai bekalan masa hadapan.sy luangkan sedikit masa utk menulis supaya point penting dlm hidup saya di saat ini tidak terlepas sebagai pengajaran masa hadapan.

perkara pertama
1. menerima kelemahan diri satu perkara, dan berusaha membaikinya satu perkara yg lebih penting.sy diberi catatan seorg kawan mengenai apa yg telah dia lalui,dan dia mengaku bahawa dia sudah biasa untuk menerima kelemahan dan ketidaksempurnaan hidup.namun, dia sedar bahawa yang lebih penting bukan setakat menerima, tetapi sebenarnya menambah baik perkara itu supaya ianya lebih baik. sy sentiasa mencari alasan atas kelemahan saya.sepatutnnya saya berusaha menambah baik dan tidak hanya menrima inilah nasibku.owh, Tuhan betapa teruknya nasibku ini- inilah ayat seorg yg kalah,a loser. sepatutnya, begini ayatnya. Oh, Tuhanku aku tahu Kau mendatangkan ujian kelemahan ini untukkku berusaha dengan lebih banyak lagi.Aku tahu Engkau tidak mendatangkannya dengan sia-sia.Pasti ada hikmah disebaliknya. Aku yakin dengan ketentuanMu untuk aku membaiki diri. menjadi insan yang lebih baik. maka,saya sedang berusaha utk menepis segala caca-merba dan segala fantasi dlm fikiran saya.terlalu byk angan-angan akan mematikan jiwa.saya perlu menuju angan-angan untuk mencapai apa yg lebih realistik dan apa yang patut sy capai.sy sudah ada tanggungjawab dan cita-cita yg perlu sy perjuangkan,maka saya hendaklah berusaha ke arah itu.semoga Allah mengampun dosa-dosa sy selama ini.

perkara kedua
1. sy mendengar sebuah ceramah semalam.mengenai islam and terrorism.pasti ramai yg tertarik dgn tajuk ini.sy tidaklah tertarik kerana saya merasakan persoalan ini adalah persoalan philosophy rather than persoalan yg konkrit.ia adalah penyakit pemikiran dan agak mustahil utk memuaskan semua org bila menjawab persoalan ini. encik yg memberi talk ini berasal dr science background.maka, dia memasukkan teori darwanism sebagai alasan utk semua terrorism yg berlaku dia atas muka bumi ini. sy faham tentang itu.tapi org lain x puas hati.mengapa persoalan mengenai islam dan terrorism ada kaitan dgn darwanism. sampai ada yg marah2.sy faham mengapa mereka sgt marah.
saya buat inferens yg kita tidak boleh menolak dakwaan dengan mendakwa orang lain.dlm mahkamah(sy x pasti sgt sebenarnya) sehingga kita dapat buktikan kita tidak bersalah i.e kita ada alibi untuk membuktikan kita tidak terlibat, sehingga itu kita tetap dikira sebaga suspect, WLPN ada orang lain yang terang-terang bersalah. maka dlm hal ini encik ini mengalihkan perspektif orang daripada islam yg sebabkan keganasan kepada teori darwin. sekalipun ini benar( i believe it is true at some point) ia masih tidak dpt men'defend' bahawa islam itu mneyebabkan keganasan.

malang sungguh talk ini hanya mungkin menambah marah dan confuse org kepada isu ini.sy mmg boleh jawab yg mereka berpearang atas dasar memepertahankan diri,keluarga dan tanah air yg dicerobohi.maka, apa alasan utk 9/11, bali dan london bombing? hampir pasti sy berpendapat kumpulan2 yg berstatus pengganas kononnya memiliki senjata secanggih itu.malah, mempunyai plan yg selicik itu.hampir mustahil untuk mereka keluar dengan idea segila itu dan perancangan super rapi sebegitu.maka, dalangnya adalah? semua org tahu,tapi semua buat ignore. haih,sy x nampak pun motif disebalik mereka melakukan runtuhan2 dan kekecohan sebegitu kecuali utk menarik perhatian dunia.masalahnya dah hebat sgt kenapa x keluarkan diri.main sembunyi2?it's all about propaganda.if u want more perspective about this, tgk sajalah lord of wars lakonan nicolas cage.

sudah panjang sy menulis.sy perlu berhenti di sini.

sy akan menulis lagi mengenai gay di malaysia.since ada org timbulkan hal ini.

owh mangapa sy memberi tajuk every little things..sebab sy sedar yg sy kurang appreciate perkara2 kecil dlm hidup sy.senyuman hari2 yg sy terima,bila sampai satu masa, sy x terima lagi, baru sy rasa nikmat ditarik. food yg sy dpt mkn hari2.sy pernha rs xde duit sgt sampai kena mengikat perut.mengorban diri utk org lain.maka, hari ini saya benar2 ingin mengucapkan rasa syukur pada Allah.despite kekurangan yg sy terima,saya masih byk lagi nikmat yg sy nikmati.wlpn byk yg sy perlu kejar lagi,insyaAllah dunia takkan buat sy lalai lagi... sy mahu berdoa seikhlas mungkin.beribadah seikhlas mungkin dan berserah sedaya mungkin kepada-Nya...

Comments

Popular Posts