menerima tetamu...

alhamdulillah.selesai semua assignments.dah hantar sudah.terasa lega.pelbagai kerja yg perlu dibuat.tggl 4 minggu lagi exam bakal menjelma.masih belum bersedia.kekadang terasa cuak juga.tapi,insyaAllah akan mulakan study secra intensif next week.
ketika sibuk membersihkan rumah,tiba2 isu ini timbul.begitu mengusik jiwa.terasa kurang tenteram.n hati bergelojak utk berkongsi dgn little prince ini.kita sering menerima tetamu.kadang2 yg diundang malah, ada juga yg tidak diundang.tetapi sudah menjadi kebiasaan utk menerima n melayan mereka sebaiknya.aku punya pengalaman yg kukira kurang sedap utk didgr.tapi ini peringatan utk aku supaya tidak mengulangi perkara yg sama. minggu2 yg sudah aku berhasrat utk ke x,tempat yg kukira sudah menjadi biasa buatku.aku sudah memberitahu rakanku seawalnya.namun, hubungan kami hanya sekadar kenalan.aku tidak mengharapkan lebih2.namun, sehari sebelum aku menjejakkan kaki ke sana,puas aku menelefonnya n menghantar mesej.tiada balasan.aku cuba menyejukkan hati n cuba menghubungi rakanku yg lain.alhamdulillah rakanku sudi menerima aku pd hari berikutnya ie sehari selepas aku lepak disana.terfikir pula ingin menunda saja perjlnan.tapi,tiket sudah dibeli.nnt mahal pula utk menukarnya.aku pun dgn hati yg berat bertolak saja ke sana.tiba di sana, aku cuba menghubungi kenalanku sekali lagi.syukur,aku dpt.maka dptlah aku tidur di sana mlm ini.jika memudahkan aku akan stay saja disana,tanpa pergi ke rumah temanku yg lagi satu.sesampainya aku disana,sudah agak lewat mlm.aku diletakkan dlm hallnya.aku tidak la kisah sgt sebab mmg org selalu lepak kat situ.cuma,hall tu dekat dgn dapur(n aku ni mmg sensitif ngan bau-bauan).bercakap n bertanya khabar yg tidak sampai 5 minit,kami ditinggalkan utk urus diri n tidur.bantal disediakan.aku terpinga-pinga.dlm hati bertanya?tersilapkah aku memilih utk tidur disini???aku seperti membuat perbandingan antara teman2 n kenalan2 ku ini.bukan niat utk membezakan siapa yg lebih baik,cuma kadang2 kerana kita fikir kita blh bertolak ansur n tidak kisah antara kita, kita ambil mudah semua benda.sekalipun reputasi mereka baik,tapi aku hampir pasti tidak akan ke hotel itu lagi.malah sudah tawar hati utk pergi ke tempat itu lagi.esoknya,ada kekecohan berlaku.ini menyebabkan aku makin ingin keluar dr sana.slps confirm dgn teman satu lagi, aku pergi ke rumahnya.sungguh aku berasa sgt selesa n lantas melupakan perasaan kurg senang sebelum ini.dia melayan kami bagaikan kamilah segala2nya.sekalipun di rumahnya tiada makanan n kebykan bhn mentah sudah kehabisan, tetapi kesudian dan keikhlasan(ini yg aku rase la) dia menerima kami sebagai tetamu amatlah dirasai.

moral of the story, layanlah tetamu sekalipun dgn segala kekurangan.bukan makanan mewah atau bantal atau sleeping bag yg diutamakan,tetapi how warm u accept them as tetamu itu lebih penting.jgn sangka dgn memberikan segla material anda mampu buat tetamu happy.hatilah yg patut anda serahkan.sebaik mana anda sekalipun, jika gagal melayan tetamu, anda tidaklah dianggap baik.tetamu mmg dtg dan pergi.tetapi setiap perkara yg dibawa bersama akan meniti di bibirnya setiap masa. siapa tahu dgn kebaikan kita pada tetamu pada hari ini akan diingati sepanjang masa.mungkin blh dijadikan syafaat utk kita di akhirat nnt-sekalipun anda tidak berapa menyukai tetamu anda.jika anda tidak ingin menerima tetamu atau enggan menerima seseorg sebagai tetamu,tolaklah dgn baik.jgn sakitkan hatinya dgn layanan anda yg seperti hotel onestop.

Comments

Popular Posts