hari-hari yg berlalu pergi...

salam buat teman2, hari2 yg berlalu tanpa kita sedari.hari ini pelbagai perasaan timbul.hati bagaikan turut berkecamuk..
ini perbualan kami lewat tgh hari selepas solat jumaat...
kak A:kak nak ckp sikit.just a reminder for us..about death..
kami:ha?(dlm hati tertanya2 kenapa kak A begitu serius)
kak A:u all tau kan yg cousin kak baru je pass away kelmarin.he just 23 yr old.we're at the same age.siapa sangka dia dah takde sekarang. nn berita kematian dia.............(the story goes on)...n kak tersentak yg dia meninggal dgn cara yg amat mudah.(accident).... kdg2 kita lupa yg kita ni bila2 masa Allah blh ambil nyawa.dan how would we present ourselves depan Allah.sudah cukupkah amalan2 kita, sudah bersediakah kita utk menemui Tuhan kita?

aku tertunduk.entah mengapa suasana di kala itu terasa berbeza.mmg aku tidak dpt merasakn apa yg dia rase.namun, aku dpt mnegesan sesuatu yg berbeza.dr kata2nya itu hampir aku ingin saja membatalkan hasratku utk ke amsterdam.cukupkah masa utk bersuka ria-melepaskan tensi.dan sambil2 melihat kecantikan yg Allah jadikan.aku sendiri takut jika tujuanku hanyalah utk menghiburkan hati dan melayan al-hawa.aku duduk diam berfikir.kakak A masih meneruskan kata-kata n dia sudahi dgn mengeluarkan tgnnya sambil berkata;

kak A:siapa nak berjanji pada kak yg dia kan sama-sama turut berubah, akan sentiasa saling menasihati dan akan sentiasa berubah ke arah kebaikan...(dia menutup mata)

kami kaget.musykil menghadapi situasi begitu(aku lemah dlm hal-hal yg memerlukan kasih-sayang sebegini) ..tgnnya masih belum bersambut.aku dpt rasakn dia berasa sedih tatkala itu.temanku bertanya..ini utk apa? setelah dia membuka mata dan menerangkan semula,barulah tgnnnya tadi bersambut..dan beberapa org lagi meletakkan tgnnnya.aku masih diam terpaku.masih bertanya pada diri..dptkah aku tunaikan janji itu?mengapa aku ragu2 utk berubah.sygnya aku yg sekian lama sedar tetapi masih enggan berubah menjadi lebih baik.harus aku cari jln penyelesaian kepada masalah hati yg keras ini,yg angkuh ini...

dalam hati..kuingin berubah...

Comments

Popular Posts