kita sebagai saksi

seharusnya aku harus berterima kasih pada Allah kerana mengurniakan nikmat iman dan islam ini buat diriku. tidak dapat aku bygkan jika aku tidak menjadi umat terpilih ini.malah, dikurniakan rakan2 yg mempunyai kefahaman dan semangat yg sama.semalam aku duduk sembang2 bersama teman2 selepas solat subuh.perbincangan ttg surah taghabun(pertandingan untung dan rugi). setelah membuka majlis aku menuturkan sepatah dua kata yg aku kira kurg teratur bunyinya.tetapi apa yg membuatkan aku menjadi kaget setelah seorg teman menyuarakan ini- "shadatul haq tu mcm ni. cuba bygkan kita menyaksikan(sbg saksi) satu kemalangan laggar lari.kita sorg je tau kat situ.kita hafal nombor flat keta tu.dan lepas tu ade org dtg nak tgk.ada pulak ade org kate org lain yg salah.padahal kita tahu dan nampak peristiwa itu.tapi, x buat ape2.cube kita tgk kalimah syahadah- kita bersaksi kan?bukan percaya saja.maknanya, kita harus bertindak sebagai saksi.kita harus sampaikan islam itu pada yg tak tahu.malah harus bgtau pada org yg salah ttg peristiwa kemalangan tadi. [analogy yg bagus]kalau kita x buat mcm tu kira salah lah.kita salah pada org yg x tahu,pada org yg tertipu dgn tuduhan org yg salah tadi dan bersalah pada mangsa,bersalah pada masyarakat yg tgk berita dan mendengar berita itu..." dia sambung lagi.aku diam.dlm hati-WAH!!!!hebat betul explanation dia ni.aku mcm dah tahu tp x mampu nak sampai mcm tu sekali. mantap.kita sbg saksi kebenaran ini(shadatul haq) perlu melakukan tggjwb kita.malah setiap langkah kita barangkali boleh bawa fitnah* pada org lain yg x kenal islam.beratnya tggjwb...tapi,aku berfikir2 pasal Rasulullah dulu.pastinya dia benar2 faham tggjwb ini sampai islam ni sampai ke malaysia.aku x ble bygkan jika aku masih dalam kehidupan ahli malaya di lembah bujang tu.kita sering hargai sesuatu bila sudah hilang.aku tidak mahu terjadi sedemikian.aku hampir2 tergelincir dan tidak mahu jatuh lagi ke lubang yg sama.doakan saya supaya sentiasa tetap-kata seorg kwn.aaah...tersentuh hatiku.semoga kita sentiasa thabat!

Comments

|| intan || said…
yup! heard dat same story about sahadatul haq here. so mmg besarlah tgjwb kita skrg. lets use whatever abilites and knowledge we have utk mencapai matlamat kita yg satu..

Popular Posts