emotional intelligent

“Emotional Intelligence allows us to think more creatively and to use our emotions to solve problems. Emotional Intelligence probably overlaps to some extent with general intelligence”. hmmm,betul kan?usually emosi yg menghalang kita dr menyelesaikan sesuatu perkara dgn baik.perkara yg terjadi sejak 2 menjak ni buat aku terfikir..cukup bijakkah emosi aku? setelah dihitung kira-tidaklah sehebat mana.sering membuat keputusan dan telahan dengan dikawal emosi negatif. sepatutnya aku masih boleh bertindak dgn sewajarnya.cerita pasal semalam-seorg pemuda cantik.sememangnya aku kagumi.tapi,instead aku rasa bersyukur kerana Allah menganugerah sekejap masa utk menikmati kecantikan itu,aku mengeluh kerana aku tidak dikurniakan kecantikan sebegitu.aku mula memikirkan betapa bertuahnya hidup dia.betapa aku ini x punya apa2.puas aku melakukan bermcm2 perkara supaya melupakan kelemahan aku.tapi,pagi ini aku sedar,apa nilainya kecantikan itu pada pandangan Allah.hinakah aku jika aku tidak cantik-mungkin pada pandangan manusia ya tapi Allah melihat pada amal kita.sesungguhnya Allah amat menyayangi hambaNYA.kenapa aku sanggup mempersoalkannnya.malah aku tidak menghadiri usrah hari ni.teruk kan.seolah2 mencari alasan supaya tidak berusrah.jika betul2 berusaha,segalanya boleh settle hari ini.seharusnya aku tidak lagi merasa berat dgn keadaan yg berlaku di sekelililngku.yg telah berlaku itu adalah yg terbaik dr Allah.segala kelemahan itu sebagai ujian.kadang2 aku selalu betanya,kenapa aku sekarang ingin membuat jahat?seolah2 aku ingin membuktikan pada 'mereka' aku sebenarnya sebegini,bkn sebegitu,bkn seperti yg mereka fikirkan.hah!apa yg mereka fikirkan ttg aku?sekali lagi membuat impression.anada gagal.anda gagal mengawal emosi.padahal mereka tidak memikirkan apa2 pun.sudahlah hidup dengan prasangka.lihatlah kebaikan pada semua org.lihatlah dlm diri.kenali diri.sayangi diri.cintai diri.lepaskan ia dari siksaan neraka.sampai bila nak mengelak.lambat laun perkara sebegini akan berulang lagi...

Comments

Popular Posts