believe it or not

hari ini hari jumaat,dan saya sgt gembira sebab hari ini ada solat jumaat dan khutbah jumaat. usually the khutbah ware very good.that's why i like it after al-ansari.



ni nak ceritakan satu kisah dimana, rakan seflat saya telah menghadiri saru ujian psychology di warwick ni.ujian ni utk researchers membenarkan teori-teori mereka. dan kali ini ujiannya sangat interesting, bukan mcm jawab 60 soalan dlm bilik gelap dan tension seperti mana biasa. but, bila dah dgr ni, xleh lah amik ujian yang sama.

rakan saya ni,sy bagi nama J, pergilah buat ujian.masa tu ada dia n seorg lagi perempuan org putih. J kata, org tu senyap je,mcm x cakap2 seperti mana biasa org2 ni buat.then, mereka kena jawab 15 soalan. it's about gambling i think. then, if salah, kena letak duit kat bank-org tu bagi duit palsu.
then,ptg tu dia pergi lagi. tetiba, researcher tu panggil dia n ckp elok2 kat sebelah dia. researcher tu concern about ujian pagi tadi coz dia kesan yang minah omputih tadi MENIPU!!!dia siap tanya2 ada tak nampak apa2 yang unusual about that lady. si J ni blur2,then kata takde.pastu researcher tu tunjuk video di mana minah tadi menipu.(pergerakan mereka dirakam dan mereka tahu ttg perkara itu)J pun terfikir ada ke orang nak menipu dlaam ujian2 macam ni.mcm x logik juga kan? researcher(R) tadi tunjuk minah tadi still amik duit wlpn jelas2 kat skrin computer dia,tanda pangkah coz dia salah jawab.hurm...something fishy here.R tu dia tanya lagi, J ni tak nampak ape2 yang unusual ke. J ni puas le fikir2. dan terus berfikir. dia xleh nak fir ape2 pun except mmg minah tadi x bercakap2,but itu biasalah if orang mmg x byk mulut.
then, R tu bagi ketas dan masa 5 minit,if my fren can come out with anything. owh, masa ni dia amik juga tandatangan for any keterangan yang J buat. masa J tgh nak perah2 otak tu, ada seorang minah Inggeris lain masuk dan tanya2 J dengan mesranya. J pun jawab le dengan biasanya. minah tu tanya pasal what happen masa ujian-then, J pun ckp je la yang dia tak tahu. but, ada probs le...

ha!!! tahu tak apa yang terjadi lepas tu???

jeng
jeng
jeng

J kena jawab satu soalan utk second test. soalannya, what do u thnk the purpose of this test? J jawab gambling. pastu dah...

SO, APA YANG UNUSUAL SANGAT?MOH, KITA FIKIR-FIKIR....

sebenarnya semua perbualan J ngan minah inggeris td dirakam. sebab mereka tgh nak test orang ttg satu perkara yang menarik. cerita minah yang first tadi menipu adalah TIPU semata-mata. ye, tipu sebab mereka nak tgk how much people will be fool by wrong evidence,provocation dan statement2 yang menyebabkan kita percaya ttg satu perkara.
R tu bagi tahu J bhw yang dia cerita tu tipu belaka.then, minah inggeris tadi tu rakam semua perbualan mereka. J terkejutlah. rupa2nya dia nak uji betapa participants ni jujur dan x akan buka rahsia. malah, mereka kata betapa ramai yang kata mereka smell something fishy terhadap perbuatan perempuan yang first td.mereka percaya yang perempuan tadi pun menipu dan their mind start craeting semua evidence untuk menyokong premis bahawa perempuan tu menipu. ramai yang marah coz nampak sgt mereka ni berperangsangka buruk dan gullible. but, satu lagi evidence yg diceritakan oleh R ialah, ada satu ujian yang dibuat-mereka buat2 gambar satu family ini naik hot-air balloon,then, tunjuk kat one of the family member. before tu, mereka dah siap tanya, mmg family tu x pernah naik hot-air balloon dan seumpamanya. yang terkejutnya itu, orang yang ditunjukkan gamabr tu blh cakap ..ya.. i remember..mum kat bawah watching us---dlm english la kan... hurm...apa makna semua ini?

sebenarnya, inilah cara yang para detekif dan polis buat untuk minta witness sepaya menyokong bukti yang mereka ada.hehehehehe.kadang2 witness tu wlpn ada kat c2,tapi dia tak nampak apa2,but lepas polis tunjuk cctv dan other evidence, mereka akan create stuff yang akan menyokong bukti itu.

scary kan?

tapi,mari kita tgk dari sudut positif. in sebenarnya permainan Conscious mind (CM) dan subconcious mind(Subcm) kita. betapa byk pakar motivasi bercakap mengenai perkara ini. kadang-kadang kita harus menipu diri sendiri untuk terus berjaya dlaam hidup. bagaimana nak menipu diri sendiri? Contohnya begini, ada seorang rakan anda mengatakan anda ini pandai dalam matematik,padahal anda ini biasa2 sahaja. maka, untuk membuktikan kepada dia yang anda ini pandai, anda pun berusaha spy dapat jawab semua soalan dia dan akhirnya anda jadi benar2 pandai. ada satu kisah lagi, ni kisah benar dr HM tuah. ada seorang insan dari sekolah inggeris,but,sebab dia xleh bawa pelajaran dia kat english stream school, dia pun pindah ke sekolah melayu.kat sekolah melayu, org semua respect dia coz dia blh ckp ingeris.padahal dia blh ckp sket2 setakat, yes, no,... but,bila semua org pandang tinggi kat dia, dia pun confident jadinya. sekarang jadi orang yg sgt berjaya.x ingat apa. hurm... kalau cerite sendiri plak apa ye... ha, saya ni bukanlah pandai sgt art ni,tapi masa sekolah dulu selalu jugak dapat 10 terbaik dlaam kelas.itu yg saya suka sgt cikgu hadi dan kelas art dia. sy mmg aim nak lukisan sy di angkat dlm 10 terbaik wlpn sy ni bukalah pandai sgt dlm art nih. but,everytime nak lukis or buat those stuff, sy pun dengan yakinnya, wah, cantik lukisan aku yang dulu.sure kali ni cantik jugak. n bila cikgu nak buat demo,sy akan minta buatkan kat lukisan sy coz saya tahu lukisan sy cantik-org akan panggil perasan,but, perasan ni bagus untuk improve urself. sebab lepas2 tu sy akan cuba buat yang best2 coz dah establish lukisan saya selalu dpt 10 terbaik.hehehheheh.sekarang sy boleh le mengaku sy pandai art- bila buat costume design for maskot2 masa marching utk hari sukan pun dan hari2 istimewa, sy bukan le pandai sgt.pandai le jahitan asas coz ambil ERT kan. but,nak buat design n jahit ikut design bukanlah sesenang yang disangka. but, it turns to be so good. hurm..kalau tgk diorg pakai sekarang cam x percaya jugak. cantik jugak. paling sy suka adalah costume merak yang sy jahit utk diri sendiri-cantik!!! simple,but, if u see the costume-sure x caya org amateur ni yang menjahitnya.hahaha.ini kira perasan tahap cipan-astaghfirullah,sister.[sy sedar diri] tak,mmg semua ini adalah kurniaan Allah.mungkin x cantik pun costume tu,but,kena ngan situasi dan orang yang memakai,so jadi cantiklah.

cuma nak tekankan bahawa jgn rasa x mampu nak buat sesuatu. you're the best u can be.dgn kata "owh,sy tak boleh buat ini" adalah kalah sebelum berusaha lagi.dah letak barrier utk subcmind untuk berusaha mencari jalan dan men'create' lagi stuff untuk kita boleh buat. subcm ni hanay mengikut apa yg cm kata,so, marilah kita manipulatekan dia untuk jadi lebih berjaya. sebab inilah juga rg buat perkara extraordinary. contohnya siapakan 10000 words of essay in one night.

dan sy nak masukkan juga bab 15 muntalaq yang kata kebenaran itu boleh dibawa wlpn seorg. ayat ni betul2 boost sy untuk terus bergerak cergas. muntalaq is the best book for motivation utk para daie sekalian.yang baru2 nak bergerak tu, nak baru2 nak bertatih tu.mmg sy suggestkan buku nih. sebab kebenaran itu dah boleh berdiri sendiri dengan izin Allah. al-Haq itu dah powerful in itself,kita ni just tukang tekan suis je... xle susah sgt kan? yang penting kita tipu diri sendiri yang mcm malas ni. wlpn kwn sy pesan,jgn menipu wlpn bergurau,but sy rasa in terms of menipu diri sendiri ni ok kot. sebab sampai bila kita nak tunggu? kita nak kata, owh, sy ni tak layak lagi.sy x cukup iman lagi.sy ini, sy itu. sy seorang je kat cni.jahiliyah banyak sgt.if kita x mampu nak halang, we join them. senior tak buat pon,diorg lagi baik. ustaz2 pun x buat,apatah lagi kita yang x cukup ilmu ni.ya, right...alasan2 itu x valid bila baca bab 15 ni.

mmg byk sgt cara yg kita blh buat.terpulang pada diri masing2. satu lagi sy suka coz ade sajak dr yusuf qardawi ke dari ISHAB yang kata apalah dosaku- apalah dosa orang yang hanya menyampaikan... nnt sy masukkan sajak tu-bagus betul.dan kita sebagai orang muda mmg ada banyak idea-apa lagi keluarkan semua idea,muntahkan banyak2. x dinafikan kita pasti akan tersalah sana sini.but, what my mum said was,if tak cuba mana tahu baik buruknya.

saya pernah melalui fasa yang sgt memalukan dan sgt teruk dlm hidup sy.but,kalau sy pedulikan sangat benda2 tu,sure sy takleh nak hidup dah kot sekarang ini.akan jadi macam ostrich yang masukkan muka dlm tanah if kesan bahaya. semua orang buat slaah, kita kan manusia.cuma jgn sampai buat kesalahan yang benar2 dosa besar di depan Allah sudah. perkara2 yang memalukan coz x ikut uruf dan adat sesuatu tempat itu perkara biasa. kadang-kadang lepas terima satu ujian atau dimalukan, sy berkata pada Allah, takde lagi yang lebih teruk ke Allah nak bagi kat saya. bedebuk!masa tu jugak dpt satu ujian yang lebih berat or dpt sesuatu yg lebih memalukan. sekarang sy xle ckp macam tu dah.sy dah belajar sikit demi sikit apa itu sabar,redha dan ikhlas. it such a big lesson.kalau sy sedih dan mengalah-jadilah sy orang yang kalah. if sy tipu diri sendiri dan kata sy ini adlh org yang menang-maka menanglah sy.

but, byk perkara2 yang kita takleh nak tipu diri sendiri coz itu adlh perkara maknawi-perkara hakikat. contohnya sy ni x lawa,so,mmg x leh nak tipu diri sendiri dan kata sy ni lawa-pakai make-up tebal2 utk tunjuk sy ni lawa.maka,lebih baik terima dan gunakan ketidaklawaan saya itu utk tujuan yang baik.ia akan menjadikan sy lebih selamat dan boleh pusing2 satu UK dan Europe dengan suka hatinya coz xde org nak usha or kacau. but, bahaya jugaklah apabila rasa selamat ini disalahgunakan,coz orang yang hatinya jahat ada je kat mana2.but, so far, its ok for me...still boleh jalan kat mana2 dgn sesuka hatinya.

satu lagi,bila perkara tipu itu menjadi anda lebih teruk.seperti anda menipu diri dengan mengatakan anda pandai-maka, anda jadi malas dan goyang kaki.itu salah!!! itu namanya cari alasan untuk tidak buat kerja. terasa boleh tulis buku motivasi la plak.
so,sy akan start merepek if sy sambung lagi.
kalau logik,amik, kalau x logik sila tinggalkan...

3000 words today? huhuhu... i believe i can do it.mari menipu diri sendiri dan berusaha lebih kuat.

p/s:doa dengan sebanyak2 dan seikhlas2nya.

Comments

aRie said…
salam sitie!!
sehat? rindu kt ko. dh lame tak b'contact kan? huu. mane nk dpt buku ni? bg name penuh & penulis die. nk gak bace. cam menarik saja. huu.

Popular Posts