Memulai cinta semula

Saya...


Ana...


Awak...


Enti...


Adik...

Akak...

Memulai apa yang telah ditinggalkan sekian lama bukanlah mudah. Malah bukan senang untuk buat-buat ingat dan teruskan kerja seperti biasa. Jalan dakwah ini, seperti termaktub dalam cerita, jalannya panjang, penuh mehnah dan fitnah, pasti diuji dan berhalangan dan membebankan. Itulah prinsip yang kita pelajari dari surah al Qalam, lewat halaqah mingguan kita. Sudah kita maklumi dengan keadaan jalan sedemikian rupa, mana mungkin kaki ini boleh melangkah setelah sekian lama dalam lumpur jahiliah.

Saya bukan maksudkan lumpur jahiliah menonton cerita Korea, mendengar lagu K-Pop, berkelab, mahupun asyik dengan hero heroin kacak dan menawan, tapi jahiliah yang halus. Sinonim dengan gerak gaya lemah gemalai orang Melayu - m-a-l-a-s- Asalnya mungkin dakwah tidak menjadi, adik-adik lari atau bermain tarik tali, bos di ofis tidak langsung membantu, bebanan kerja yang semakin hari semakin banyak, teman sekerja curi mencuri tulang, malah akhawat sendiri tenggelam dalam kesibukan masing-masing- hingga lupa untuk menyapa mesra, bertanya tentang iman dan amal. Peristiwa yang berlaku mungkin sedikit, bermula dengan diberikan kerja tidak sesuai dengan kebolehan, dimarahi setiap kali kesilapan dan kesalahan besar mahupun kecil, ditambah dengan keculasan sesetengah teman sekerja tapi mesra. Seusai tempoh bekerja yang melebihi 12 jam, hidup batman bermual, lengkap dengan kereta hitam gadget hitam merah menuju ke destinasi penuh cinta. Sekali lagi, diuji... mereka diam, mengangguk tetapi tidak hadam, tidak faham. Enggan mengikuti apa yang lebih dari sekadar pertemuan mingguan. Setelah selesai itu, hari2 men'top up' iman, tidak begitu muntij, ramai yang gagal hadir tepat masanya, malah tidak hadir tanpa sebabrang sebab yang diceritakan. Peristiwa yang berulang-ulang berlaku menipiskan iman, menambah kekecewaan.

Seringkali bermain di bibir, inikan ujian, mengapa mungkin kalah sebegitu awal? Mana dia syurga yang diimpikan, bidadari yang akan mencemburui, keredhaan Tuhan yang didambakan? Impian, obsesi dan harapan terkubur.

Dengan perlahan-lahan, melangkah ke destinasi seterusnya- membawa secebis harapan, agar itu menjadi titik tolak untuk terus berjuang.

Alhamdulillah, banyak yang saya pelajari di negara sejuk-sejuk ke sumsum itu. Walaupun banyak air mata yang tumpah, sekurang- kurangnya di situlah cinta dimulakan kembali.

Alhamdulillah, alhamdulillah thumma alhamdulilah.

Jzkk kepada akak Sufism yang banyak mencerahkan apa yang kabur dan mempositifkan segala yang negatif. Katanya, "Di sini, ia baru bermula..."




Comments

Popular Posts