tunjukilah jalan-jalannya

saya pernah berkata saya suka bekerja.the fact that masa itu saya ada banyak masa berbanding sekarang.atau kerana masa itu tanggungjawab saya tidak seperti sekarang.dan sebenarnya kerana kerja ini memaksa saya menjayakan apa yang saya benci- riba'. dan dengan sekalian perkara yang bernama jahiliyyah. mula2 kerja saya agak kaget dengan pergaulan orang2 bekerja ini.mana tahu 4 bln di sini,sy sudah lali dan rasa pelik itu sudah tidak ada.

entah berapa lama untuk diri ini di'brainwash' di sini untuk bekerja mati-matian. work always first. owh,no!

murabbi bertanya kepada saya as if saya ada choice utk keluar dari sini dan bekerja di tempat yang tidak seperti ini. Jawapan saya sudah pasti, "Tidak!". saya tidak punya pilihan kerana kakitangan ini sudah terikat dengan perjanjian.bahkan sekalipun dapat keluar, suasana kerja mana yang benar-benar bersih dan mengikut landasan ikhtilat dan muamalat yang betul?

sekalipun di pusat agama atau sekolah agama, budaya kerja semacam ini telah lama hidup bersama-sama seorang yang bernama pekerja.saya tidak mengharapkan sesuatu yang ideal kerana saya pasti ideal itu tidak akan berlaku-sekurang-kurang semasa zaman hidup saya.

namun, saya tidak mahu menyerah kalah dengan suasana,dengan realiti keadaan,dengan tekanan kerja dan orang-orang sekeliling saya.

benar jua kata murabbi saya-jadilah pekerja yang baik! saya kini faham maksudnya =)

latar belakang kepada kisah sy ini berlainan ceritanya.

kerja mmg kena byk sabar.mcm along sellau ckp,kita blh suka dengan kerja kita,tapi bila environment dia kita x suka, in the end kerja tu jadi x seronok...

haih, manusia ni terlalu bermacam-macam gayanya...

Comments

Popular Posts