birokrasi

orang kata birokrasi ni x bagus untuk kesihatan.sebab dia melambatkan kerja. sesuatu yang begitu mudah kadang-kadang mengambil masa terlalu lama seperti untuk menandatangani surat yang tidaklah terlalu rumit mengambil masa seminggu.surat sayalah tue. kadang-kadang(selalunya) saya tak merungut sebab bukan saya faham tapi x mahu ambil pusing dan memeningkan kepala.maka, org2 tersebut take their sweet time to do it.tapi, x blh salahkan orang jugak,sebab kadang2 mmg sistem yang termaktub di suatu tempat tu sememangnya begitu. kecewa juga saya sebab saya ingat tmpt kerja saya ni majulah sedikit dari jabatan kerajaan. sy x tahu kenapa smpi begitu payah sekali sebab yang berada di jawatan paling tinggi untuk menandatangani itu tidaklah melakukan apa.cuma membelek2(atau x sempat belek pun!) dan sign.hurm,mungkin orang cakap diorg buat kerja tapi ynag investigate tu adalah orang-orang bawahan yang terlalu banyak tanggungan kerja...

tau tak dlm kerja-kerja dakwah pun ada juga kerenah birokrasi ni.contohnya cerita ustaz syakirin ttg org yg nak masuk islam. patutnya entertain dan sambut penuh semangat,tapi masa itulah nak ikut time.padahal bila lunch,bila friday break xdelah punctual macam tu. sepatutnya pusat dakwah buka 24/7 supaya sesiapa yang teringin nak peluk islam x perlu pejabat bukak utk jadi muslim. patutnya ada talian khas yang bebas tol supaya masyarakat boleh bertanya kat mana-mana,setiap masa tanpa had. ini tidaK, benda2 lain buat talian bebas tol,tapi bab2 nak sebarkan pergetahuan islm disekat-sekat. x boleh bygkan sekiranya kita ada satu centre yang ada operator utk jawab semua2 soalan nak siapa2 yg nak usrah. wah!!!!!!!!! best kan???

saya nak surat saya....

Comments

Popular Posts