pride and prejudice aka lagakwasangka

p&p..antara novel yg pertama aku baca mase kecik2 dulu-dan aku rasa ni salah astu sebab yg drive aku nak sampai uk nih...keindahan pemberly yg x penah aku lawati since aku belajar kat uk ni..takpe lah..bukan nak citer pasal tu...nak citer pasal prasangka-mmg dah sebati dgn hidup kita ni kan..tadi baru je tgr sorg nih..pagi2 nih sape la nak melayan ym kan...dah jwb sepatah dua,dia sign out-arghhh..nak mengelak aku ke ni?...tu kan prasangka-buruk plak tu..patutnya neutral je...or nak berprasangka pun biarlah yg baik-maybe mmg internet umah dia selalu disconnect..tapi,manusia mmg xleh lepas dr berprasangka...tu dah jadi lumrah...we can't be so neutral or even just neutral...neutral-has its own definition...penah discuss about dis but x bwk ke mana-x menambahkan iman pun..so,biarkanlah..but,atas dasar prasangka ni jgk kita selalu jump into wrong conclusion...dan menambahkan masalah2 dlm hidup..menambahkan keadaan yg tensi kepada lebid tensi...dari ordinary depression kpd the worst one...so,salah ke prasangka ni?alam ni wujud dgn penuh prasangka-itu islam cuba bwk supaya kita ubah prasangka terhadap alam ni...apa yg kita nampak tak semestinya betul-mcm experiment mata tu-ada dlm buku harun yahya psl evolution rasenya.sekalipun betul-cthnya meja...dapat rase,lihat,bau?...ape2 yg fizikalnya,tapi prasnagka kita ttg kewujudan dan kegunaan meja itu kdg2 salah...hanya Allah yg mampu memberi ilaham pada kita whether betul or not..kembali pada persoalan kwn yg sign out tu...wlpn benar dia x suka nak ckp ngan aku..maybe dia penat buat essay semalam..lab report ke..pastu bila dah terdisconnect tu dia malas nak sambung blk...dan terus tido...ha!takkan nak terasa kot...mcm la kes kwn yg x knl no phone tu...mmg dah x simpan...mcm mane nak tau kan..masing2 bz..bkn tak ingat..even tak ingat pun..bkn salah dia-coz maybe Allah kata better dat way supaya dia blh tenang...ha!kan buat konklusi lagi..apa2 pun jgn sedih bila org komen or wut..asal ikut perintah Allah kita usaha je...ok?...gambate kudasai!!!!!!!

Comments

Popular Posts