penurus rumah...pendidik bangsa

buat pertama kali aku sgt2 appreciate ape yg my mum buat selama ini...pengurus rumah mmg sgt2 la penat...aku setakat masak 2 lauk yg biasa..pastu basuh baju...jemur...bersihkan umah-vacuum-sapu n mop..mmg tabik la surirumah2 n pembantu umah yg setia membersihkan umah...especially yg besar2 tu...betapa serabut ye umah kalau tgglkan kat org2 lelaki yg mmg xde skill langsung dlm mengemas umah..atau lebih senang mengurus rumah..nak tentukan berapa byk nak msk..ape jenis lauk nk msk...nampak mcm remah..tp,kalau x tahan sure mengamuk gak jadinye..sabar2... kini aku kira mcm ade 2 keje dlm satu mase...penat gak mendidik ni...mcm xde skill...sabar kena plg tggi...tp,bila pk2 blk..mereka ni la yg akan jd pelapis bangsa..yg akan meneruskan kerja ayah2 mereka ...atau akan memegang kerusi yg akan menentukan hala tuju bangsa... atau kalau dibiarkan mereka akan menjadi smapah masyarakat pula...dah le tempat nak lupuskan sgt terhad... dan sgt mahal nak diuruskan...byk perkara yg menyebabkan aku terus memberi sepenuh hati...bkn setakat ilmu math n sains...but...everything..ttg hidup...motivate diorang...semua itu pesanan utk diri sendiri juga...coz kalau diri sendiri dah x larat..pae2 pun x jadi...aku patut berterima kasih kepada pengalaman2 yg aku rase mbyk mendidik aku spy lebih tahu mengenai hidup...dan berhati2 ngan nye...teruskan usaha....jgn panadang belakang..paa dah jadi biarkan terjadi

Comments

Popular Posts