percaturan nyawa ini

seringkali saya terjatuh,dan saatnya saya jatuh sy sedar sebabnya hubungan saya dan Dia sudah jauh.namun,bila tiba saat itu saya masih termangu-mangu cuba bangun kembali sambil menahan rasa malu kerana sudah terjatuh.di benak fikiran,bermain-main apa kata orang,apa kata masyarakat di sekeliling,apa kata kawan-kawan... ternyata saya tidak lepas dari berprasangka.

di saat ini bukanlah waktu yang sesuai utk menulis,tetapi saya gagahkan diri menulis juga kerana sejak akhir-akhir ini saya seperti sudah memasuki fasa/alam yang lain. sudah terasa kesibukannnya,sudah terasa tekanannya, dan semua perkara yang along saya katakan suatu ketika dahulu(waktu saya baru masuk alam kerjaya) menjadi realiti.apa yang dia ingatkan,kini berlaku pada diri saya.

beberapa kali saya bertanya,kerana x fhm apakah maksudnya,rupa-rupanya bila sudah alami baru saya faham...

apakah masalah sebenarnya ini?ketika di uk,sy selalu berckp-ckp dgn S ttg masalah jiwa. jiwa kacau! berat dan menyakitkan. kini,saya melihat kembali apakah puncanya,dan saya mengambil kesimpulan atas sebab saya yang merasakan dan memiliki sementara jiwa ini,maka terpulang kepada saya bagaimana untuk atasinya.

betul atau tidak?ketidaktenangan saya hanya saya yang mampu atasi,dengan izin dariNya.maka, apa yang saya harus buat adalah banyakkan mengadu padaNYa,berzikir pada,berdoa padanya,solat malam,dan baca Quran. terasa sejak akhir-akhir ini liat benar utk melakukannya...

jiwa kacau ini... semoga lebih tabah menghadapi kesulitan dan kesempitan. harus segera sedar jiwamu sentiasa bebas walaupun mereka ingin sekali menjajahnya.seharusnya diri kamu bebas,dan hanya takut pada Dia.kamu adalah hambaNya bukan hamba kepada hambaNya. apalah ertinya kebencian dan kemarahan orang kepada jiwa ini yang tidak bersandarkan kepadaNYa.apalah ertinya masam dan cercaan serta perlian mereka itu... mungkin hanya pada perasaanmu...

duhai hati,cepatlah sembuh dan bersiap siaga untuk menghadapi tugas yang lebih besar,juga dalam menunaikan hak2 yang belum tertunai...

Comments

Popular Posts