Searching for the perfect look is an illusionary goal


......
perfect..mungkin kita terlalu mencari perkara itu.sy tidak perfect dari byk segi.malah, sy ini senantiasa cuba memperbaiki diri.ttg inferior complex sy tu,the only solution is return back to Allah. ask His forgiveness and try very hard to make du'a every day.every second indeed.anytime we remember.because if Allah is always in our heart,in our mind, we can never be worry,sad or feeling low.sy ini byk juga perkara yg sy ter'overlook'.terkadang terlalu sbuk dgn hidup sendiri sehingga melupakan keadaan sekeliling.terlalu ingin menyelesaikan masalah sendiri hingga tidak mempedulikan masalah org lain. mahu atau tidak kita sentiasa menjadi mangsa judgement org lain.tidak lari dari prasangka orang lain terhadap kita.cuma, sy ingin nyatakan di sini,sy mencuba yg terbaik.

contohnya,hari ini sy menerima byk kejutan.serog teman sy bertanya, mengapa sy menyimpan botol arak.astaghfirullah,itu adalah perkara yg tidak sy sangka2.melihat semula kepada botol Perrier yg berwarna hijau itu,sy faham mengapa org sangka itu adalah botol arak.jika sesiapa tidak tahu itu adalah botol spring and mineral water,mmg org salah sangka.ada byk pengajaran di sini:-
  • perkara yang baik,jika dipandang buruk oleh masyarakat masih tidak mampu jadi baik
  • kita tidak boleh lalai kepada perkara2 yg menimbulkan keraguan
  • betapa kita perlu ambil tahu setiap perkara,terutama di luar negara ini, especially jenama2 dan nama2 arak ni.kadang2 tulis je enigiziner drinks,sebenarnya arak.huhu.btw, Perrier tu keluaran yahudi,so jgn beli....
  • bersangka baiklah kepada teman kita.lebih baik bertanya jika tidak pasti drpd membuat telahan sendiri(kot2 ade yg masuk bilik sy n fikir,agaknya si siti ni suka kumpul botol2 arak..nauzubillahiminzalik)
sy juga tidak boleh lari dr telahan org yang membuat mcm2 sangkaan terhadap sy.sy suka jika org melihat sy sebagai Muslim.sy gembira membawa nama itu ke mana-mana.sy bukanlah mewakili mana2 sekolah,organisasi,universiti mahupun kelab. sy ini cuma insan biasa yang masih cuba membaiki diri. sy tidak nafikan byk kalinya saya tersadung dan hampir2 terkeluar dr landasan sebenar. alhamdulillah,Allah masih sygkan sy.mengurniakan teman2 seperjuangan seklaipun jauh di mata,tetapi dekat di hati.sentiasa ada untuk memimpin sy kembali ke jalan yg benar.sukarnya menjadi manusia.sukar juga menjadi khalifah Allah.sy amat bersyukur,setelah sekian kalinya saya hampir berputus asa, Allah masih memberi sy peluang.sy ini bukanlah hebat sgt diuji,hanya dengan beberapa kelemahan sahaja.namun, keluhan dan rasa kurang itu sentiasa menyelubungi diri saya hinggakan sy membuat perkara2 di luar jangkaan.alhamdulillah sy masih di sini, menulis utk mengingatkan diri dan rakan-rakan akan nikmat Allah yang tiada akhirnya.
sambutlah hidayah Allah itu jika sudah ada di hadapan kita.jika masih belum menerimanya,maka carilah di mana-mana.janganlah putus asa jika diuji.sepak terajang dunia ini adalah sebahagian cara utk kita berusaha mencari pahala.nikmatnya setelah diberi kemudahan setelah susahkan?malam2 sy yg sukar sudah berakhir utk kali ini,insyaAllah ia bukan yg terakhir.mungin ada byk lagi.di situlah rahmatNya dtg.di situlah sy kembali mencari-Nya.di situlah sy merasai kasih sygNya.sungguh sy amat bersyukur padaNya.


ini utk teman-temanku...

Comments

Popular Posts