menjenguk ke sebelah timur

baru sebentar tadi melihat bbc5 ttg edge of existence.menjenguk ke sebelah timur.teringat ketika belajar sejarah or geografi masa sekolah menengah dulu.kenal tak bajau laut?sound familiar rite? siapa tahu mereka ini sememangnya hidup di laut-yup di laut. they are not belong to any nation.kenapa? 'kita' enggan menerima mereka sebagai warganegara sedangkan mereka membantu kita.
@>tangkap ikan utk kita
@>menjaga perairan dr lanun
@>menyediakan makanan laut yg tersgtlah murah

n mereka ini tidaklah mengharapkan yg lebih.satisfy for what they have. to see how simlpe their life are, how happy there are, how grateful they are, how they treat each other-no phd or what so ever.masyaAllah, they live with fitrah. n tak terusik dgn karat-karat dan debu2 kemodenan yg bisa merosakkan dr membina. refleks pada diri yg merasai kesengsaraan menghadapi peperiksaan di hujung tahun-baru diuji dgn sedikit ujian.mereka menghadapi bahaya lanun,gelombang,storm,hari hujan-bermakna tiada tangkapan ikan utk makanan dan di darat menghadapi prasangkan org2 darat dan menjadi buruan polis kerana tiada IC. tapi,mereka bahagia dan amat2 bersyukur dgn apa yg mereka ada. sgt2 calm menghadapi segala bahaya tersebut.mengharap bantuan dari tuhan semata-mata atas segalanya. pergantungan mereka sgt teguh.sygnya mereka bukan islam... aku merenung ke dalam diri lagi.islamkah aku sebenarnya? benar2 beriman kah aku sebenarnya? byk perkara yg aku terlepas pandang.pergantungan aku pada Allah tidak lah sebanar2nya.kesungguhan aku membuat sesuatu kerja tidaklah setahap mereka berusaha memberi kehidupan buat anak2. kebersihan hati mereka dari noda2 hasad dengki,riak- dan aku bagaimana? bukankah islam mengajarku lebih dari itu.mengapa lari dari fitrah hidup kita? kerjasama yg mereka tunjukkan.masyaAllah aku sendiri kagum melihatnya. their trust for each other, ya Allah.i bet it's more to learn than what's had potrayed there... n how they are not loving the west, or specifically the british..because somehow, only these people actually concern about them n at least ask how they are..n actually ant to knoe about them.dan kita hanya melihat dgn pandangan sipi. itu adalah sebahagian dari kita. we are so near yet so far. i wonder how long they'll be like that.
more stuff to say but it's time to study..

kakidinota: naruto ranked at no 7 for top searches today.what does it means? kuatnya influence budak lelaki yg nakal berbaju oren...

Comments

Popular Posts